Når det færdige produkt skal på markedet

https://www.youtube.com/watch?v=sF7WLlKLiWc

Hos Raunsborg har vi udviklet og produceret mere end 50 forskellige produkter siden 2012. Hvis vi selv skal sige det, så har vi god erfaring med at gå fra idé til færdigt produkt.

I vores to forrige blogindlæg har vi skrevet om at gå fra idé til produkt, vores filosofi og vores lokation på Vestfyn. I dette blogindlæg går vi tættere på processen, når produktet er testet og færdigudviklet og klar til at blive solgt gennem vores forhandlere og på vores egen webshop.

Fra inci til færdig emballage

74472930_427539581499206_2808113819295940608_n

Når vi har et færdigt produkt i hænderne, modtager vi altid den fulde ingrediensliste fra ”lab” – også kaldet en inci. Det lyder lidt fancy, men det er det slet ikke. Det er faktisk bare en komplet fortegnelse over de ingredienser, som findes i produktet. Når denne er på plads, går vi i gang med at designe emballagen.

I den første del af designfasen er Jim altid en stor hjælp. Hans kreative evner og forståelse for design og indhold er en positive katalysator for at opnå et unikt resultat. Hans idéer og tanker skaber altid grobund for at opnå et enestående design. Udover Jims skæve tanker og idéer, så finder vi også altid inspiration i Flora Danica.

Når de indledende tanker er kortlagt og sat i system, sørger vi for at briefe vores grafikere om projektet og den forestående opgave. Det er nu op til dem at sikre, at summen af vores indledende tanker og idéer visualiseres. De første udkast bliver nu en realitet. 

Nogle gange rammer vi den lige i … allerede fra første oplæg. Andre gange går vi igennem mange udkast, før vi er tilfredse. Når designet er på plads, så er vi et stort og meget vigtigt skridt tættere på lancering af produktet.

Det er nemt at være forhandler

Når vi både har det færdige produkt og den færdige emballage, handler de næste skridt primært om vores forhandlere. Det skal nemlig være nemt og enkelt at være forhandler af vores produkter. Vi sætter derfor gang i nogle interne og eksterne processer for netop at sikre, at vores forhandlere får de bedste forudsætninger for at sælge vores produkter.

Det hele starter med de interne processer, hvor Casper, vores controller, opretter produktet i vores eget system med dertilhørende stamdata. Det drejer sig blandt andet om priser, levering, lagerstatus, vores varenummer, vores forhandlers varenummer mv.

Når den interne del er håndteret, så fokuserer vi på vores forhandlere. Det er hér Camilla, vores salgs- og marketingkoordinator kommer ind i billedet. Det er nemlig hende, der sørger for, at produktet kan bestilles af vores forhandlere – det betyder, at hun står for at oprette produktet i vores forhandlers respektive systemer.

Oplæring er guld

Nu går vi ind i den sidste fase; at give vores forhandlere den nødvendige viden omkring produktet. Det er nemlig vigtigt, at vores forhandlere oplæres, så de ved, hvad de skal sige, når kunderne spørger på et (nyt) Raunsborg-produkt. Vi udarbejder derfor generelt salgsmateriale, men også specifikke nyheds ark tilpasset den enkelte forhandler – det skal være nemt at være forhandler af Raunsborg-produkter.

Derudover har vi et stærkt salgsteam, der tager rundt til vores forhandlere. Vi hjælper dem derfor både med materiale og oplæring i produkterne. Det har vi gjort siden dag ét, og det bliver vi ved med – det giver nemlig et unikt bånd mellem producent (os) og kunden (vores forhandler). De er nemlig ikke bare én blandt mange. De er en del af vores ”lille familie”. Og det værner vi om.

IMG_0104-compressor
naksov-compressor
nakskov-compressor

PR

I forbindelse med lancering af nye produkter sørger vi altid for at udarbejde et pressekit, så vi kan gøre pressen og influencers opmærksom på, at vi lancerer et nyt produkt. Vi forsøger altid at fortælle en unik historie om produktet – vi forsøger altid at have en skarp, men også kreativ vinkel på vores historier, fordi det bare giver mere (positiv) opmærksomhed.

Som du nok kan fornemme, så er der mange elementer, der skal falde på plads. Vi har efterhånden prøvet det en del gange – vi glæder os allerede til lanceringen af vores næste produkt.

Hvad det bliver … det må tiden vise. 

Vi kan dog allerede nu afsløre, at vores næste produkt er multifunktionelt det opstrammer og udsætter hudens naturlige ældningstegn – alt imens cremen hjælper mod pigmentpletter. Den nye creme indeholder blandt andet aktiver fra grønkål, morgenfrue, hvid trøffel, sheasmør samt risolie ..… vi ser frem til at præsentere vores nye produkt til januar 2020.